Dual Citizenship Act: more questions than answers

Dual Citizenship Act: more questions than answers

 Natalia Drigval, Partner, lawyer CREDENCE
 
На розгляді у Верховній Раді знаходиться законопроект №2590 "Про внесення змін до деяких законів України щодо питань громадянства", який президент України Володимир Зеленський вніс в якості невідкладного.
 
Сьогодні, 19 травня, стало відомо, що Верховна Рада відклала розгляд президентського законопроекту з питань громадянства. Законопроект критикують за те, що він був розроблений без залучення представників громадських об'єднань трудових мігрантів.
Питання подвійного громадянства давно вимагає законодавчого регулювання: не секрет, що в країні тисячі людей мають паспорти інших держав, хоча формально така ситуація поза законом.
Так, в ст. 4-й Конституції декларується принцип єдиного громадянства. Цей принцип закріплений і в законі "Про громадянство". Однак, незважаючи на своє законодавче закріплення, принцип єдиного громадянства в Україні все-таки є декларативним.
 
Простіше кажучи, якщо за невиконання, порушення будь-якої юридичної норми держава не передбачила примусових заходів або покарання, то її ігнорування не тягне негативних наслідків для громадянина. Як в даному випадку, адже в Україні відповідальність за наявність множинного громадянства (подвійного, потрійного і т.д.) не передбачена.
 
Очікувалося, що згаданий вище законопроект повинен відрегулювати і впорядкувати всі спірні питання подвійного громадянства. Але на практиці виходить інакше.
Перш за все відповідні зміни повинні бути внесені в Конституцію України, що можливо за умови голосування за них не менше двох третин складу Верховної Ради. Сам законопроект містить кілька цікавих, але потенційно небезпечних нововведень.
 
По-перше, значно розширено перелік осіб, які для набуття громадянства подають не зобов'язання припинити іноземне громадянство, а декларацію про відмову від іноземного громадянства.
По суті, що зобов'язання, що декларація не мають ніякої юридичної сили. А в законопроекті жодним чином не прописаний механізм відстеження реальності виконання новоспеченим громадянином України даного умови. І знову ж відсутнє покарання за невиконання даного зобов'язання, що робить цю норму (як писалося вище) суто декларативною.
 
По-друге, вводиться "турборежим" набуття громадянства України, одним і єдиною умовою для якого є принесення присяги громадянина України.
При цьому від кандидата не вимагають зобов'язання або декларації про відмову від іншого громадянства, тобто відсутня навіть декларативний формалізм! Не потрібно і проживання на території України протягом певного періоду часу. Єдиною умовою є приналежність до громадянства однієї з країн, список яких буде затверджено спеціальним актом Кабміну. Кому і за що буде лунати громадянство України таким простим способом - загадка.
 
Можна припустити, що вся першочерговість даного законопроекту пов'язана з можливістю реалізації саме цієї "спрощеної" норми.
Ми знаємо, що однією з найгарячіших і гострих тем в законодавчому органі країни на даний момент є питання відкриття ринку землі. Очевидно, що в законі "Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо обігу земель сільськогосподарського призначення" буде присутній норма, згідно з якою право власності на земельні ділянки може бути придбано громадянами України або юридичними особами, учасниками, членами, акціонерами якого також є громадяни України та т.д.
Виходить, що закон про подвійне громадянство відкриває таку можливість іноземцям, яким доведеться дотримати зовсім незначну формальність - принести присягу народу України.
 
Поданий законопроект не вирішує і цілого ряду проблемних питань, пов'язаних з фактом подвійного громадянства: сплати податків, тягаря соціального забезпечення, виплати пільг, допомоги, проходження військової служби і так далі.
Також в ньому відсутній чіткий механізм відстеження, реєстрації фактів подвійного (потрійного) громадянства, не визначена роль та функції органу, який буде відповідати і контролювати ці процеси, не передбачені доповнення до профільних нормативні акти, що регулюють ступінь і міру відповідальність за невиконання норм законодавства про громадянство.
Та все це дає підстави стверджувати, що законопроект в нинішньому вигляді не вирішує проблем, пов'язаних з подвійним громадянством, і залишає більше питань, ніж дає відповідей.