Thousands of violators and fines

Thousands of violators and fines

На українських дорогах з 25 січня 2022 року з'явилися поліцейські автомобілі «фантоми», які відстежують перевищення швидкості водіями. Лише за кілька днів вони встигли зафіксувати тисячі порушень. Про те, як працюють «фантоми», наскільки законна їхня діяльність та чи допоможуть вони зменшити аварійність на дорогах – розбирався сайт 24 каналу.

Що таке «фантоми»

Автомобілі патрульної поліції, які візуально не відрізняються від інших автомобілів-учасників дорожнього руху. Втім, вони можуть фіксувати перевищення швидкості одночасно на 50 рухомих цілях.

Як працюють «фантоми» на дорогах

Працюють ці автомобілі на базі Skoda Kodiaq та інтегрованої системи контролю швидкості рухомих транспортних засобів, зчитування та розпізнавання номерних знаків із подальшою перевіркою в базах даних. Порушників ці автомобілі не зупиняють, система просто передає інформацію і водій отримує штраф за перевищення швидкості.
Також відомо, що «фантоми» фіксують порушення швидкісного режиму автомобілями в обох напрямках дорожнього руху: як у попутному напрямку, так і у зворотному. Наразі на дорогах їздять лише чотири «фантоми», але цього року заплановано закупівлю 30 таких спецавтомобілів, а у 2023-му – ще 110.

Законність «фантомів» в Україні

У багатьох виникає питання, наскільки законна діяльність таких автомобілів, адже в законодавстві зазначено, що інформація про технічні засоби з виявлення та фіксації правопорушень має бути розміщена на видному місці. Ми розпитали юристів про те, чи можуть «фантоми» вільно працювати на українських дорогах.

Андрій Арсірій, адвокат АО CREDENCE, переконаний, що використання «фантомів» – незаконне. Він пояснив, що відповідно до ст. 40 ЗУ «Про національну поліцію» поліція для забезпечення публічної безпеки й порядку дійсно може закріплювати на службових транспортних засобах без розпізнавальних знаків техніку для фото та відеофіксації порушень.
Але у частині другій зазначеної статті чітко встановлено, що інформація про змонтовану/розміщену фототехніку і відеотехніку, технічні засоби з виявлення та/або фіксації правопорушень, радіаційних, хімічних, біологічних та ядерних загроз повинна бути розміщена на видному місці.

Такою інформацією згідно з правилами дорожнього руху є Інформаційно-вказівний знак 5.76 «Автоматична відеофіксація порушень Правил дорожнього руху», який позначає ділянки доріг, де можливе здійснення контролю за порушенням Правил дорожнього руху за допомогою спеціальних технічних та/або електронних засобів.

«Поліція дійсно може розміщувати на службових автомобілях, у тому числі «фантомах» фото та відеотехніку. Але треба звернути увагу на те, що зазначені норми, по-перше, дозволяють лише розміщувати лише фото- та відеотехніку, і ні про яке використання ще й техніки, яка фіксує швидкість, мова не йде. А по-друге, для законного використання зазначеної фото-, відеотехніки автомобіль «фантом» повинен рухатися виключно в межах дії знаку 5.76 «Автоматична відеофіксація порушень Правил дорожнього руху», – зауважив Андрій Арсірій.
Він також додав, що згідно з інструкцією МВС, взагалі не передбачається встановлення будь-яких приладів на службові автомобілі патрульної поліції для фіксації порушень ПДР: «Діяльність так званих «фантомів» незаконна, а отже і постанови про притягнення до адміністративної відповідальності винесені на підставі даних отриманий з таких приладів є протиправними. Однак треба розуміти, що визнати постанову протиправною та скасувати може тільки суд, а у суду може бути зовсім інше бачення».

Чи допоможуть «фантоми» зменшити кількість аварій

Андрій Арсірій впевнений, що ця система не допоможе зменшити аварійність на дорогах, оскільки основним завданням патрульної поліції має бути здійснення діяльності, спрямованої на запобігання вчиненню правопорушень. А в цьому випадку дії правоохоронців спрямовані на таємне виявлення та покарання і навіть не порушника, а власника автівки.

За матеріалами:24 канал