Посилений карантин. Що можна, а що заборонено, чи мають право штрафувати

Посилений карантин. Що можна, а що заборонено, чи мають право штрафувати

Сергій Бурлаков, адвокат АО Credence спеціально для НВ Бізнес

Постанову Кабінету Міністрів України 211 вчергове змінено та доповнено достатньо радикальними для громадян заборонами, які почали діяти з 6 квітня. Що потрібно знати аби не отримати штраф від 17 тис. грн?

Що заборонили

Повний перелік свіжих змін можна знайти в офіційно оприлюдненій Постанові КМУ від 2.02.20 р № 255. Але щодо основних нововведень, які стосуються кожного громадянина, то забороняється:

• перебування в громадських місцях без вдягнутих засобів індивідуального захисту, зокрема респіратора або захисної маски, у тому числі виготовлених самостійно;

• переміщення групою осіб у кількості більше ніж дві особи (з виключеннями щодо службових осіб та супроводження дітей до 14 років);

• перебування в громадських місцях дітей до 14 років, без супроводу батьків або родичів чи законних представників;

• відвідування парків, скверів, зон відпочинку, лісопаркових та прибережних зон, крім вигулу домашніх тварин (не вказано яких) однією особою (виключення для службових осіб);

• відвідування спортивних та дитячих майданчиків;

• перебування на вулиці без документів, що посвідчують особу.

Крім цього великий блок обмежень стосується людей, які потребують самоізоляції. Зокрема тих, кому більше 60 років. Вони автоматично підлягають самоізоляції. А всім таким особам дозволяється відлучатися лише за продуктами та медикаментами та не далі ніж за 2 км від місця перебування.

Також слід знати, що додаткові заходи мають право впроваджувати органи місцевого самоврядування. Тож не зайвим буде слідкувати за офіційними веб-сайтами місцевої влади, на яких такі документи повинні обов’язково оприлюднюватися.

Чи законні такі заборони

Введення карантину Кабміном передбачено Законом України «Про захист населення від інфекційних хвороб». Там же прописані додаткові повноваження місцевої влади. Але вже шириться дискусія з приводу порушення конституційних норм, зокрема гарантії свободи пересування, невірного тлумачення Кабміном норм закону, на який уряд посилається у своїй постанові тощо. Адже стаття 29 Закону говорить про обмеження, а не заборони.

Але поки ці норми не відмінені судом, вони дійсні, адже перспектива отримати величезний штраф цілком реальна. Верховна Рада доповнила Кодекс про адміністративні правопорушення статтею 44−3 — Порушення правил щодо карантину людей. Відповідальність для громадян передбачає штраф від 17 до 34 тис. грн, для посадових осіб — від 34 до 170 тис. грн.

Чи можна ходити вулицями без маски

Можна, але не в громадських місцях. Але що таке громадські місця — досі доволі дискусійне питання, адже тлумачення міститься лише в законі щодо протидії палінню, де їх доволі небагато: під'їзди будинків, підземні переходи, стадіони та приміщення різних установ. Але місцева влада може розширювати цей перелік. Наприклад в Києві це й майдани, площі, бульвари, проспекти, вулиці, провулки, пішохідні та велосипедні доріжки тощо.

Якщо хочете бути впевненим, що не порушуєте, то одягайте маску щойно вийшли за двері своєї квартири, а знімайте по поверненню. Точно не буде громадським місцем хіба що салон вашого авто.

Чи можна кудись йти всією родиною

Є виключення щодо супроводження дітей, батькам це дозволяється робити. Але не можна відвідувати парки, сквери та інші зони відпочинку.

Які документи мати при собі

Основні документи, що підтверджують особу: паспорт громадянина України, закордонний паспорт, паспорт моряка, водійське посвідчення, посвідка на проживання, але є й інші. Щодо посвідчення у додатку Дія — можливі питання, тож краще не полінитися покласти до кишені документ.

На що звернути увагу при складанні протоколу

Вимагайте щоб особа, що складає протокол, представилась та пред’явила документи. Скоріш за все це поліцейський, але це можуть бути й працівники санітарно-епідеміологічної служби та інші уповноважені місцевою владою особи. Зафіксуйте їхні данні та на які нормативно-правові акти щодо свої повноважень вони посилаються.

З самого початку спілкування краще проводити відеозйомку та попередити про це працівників, які складають протокол. Щоб всі ваші зауваження та клопотання були зафіксовані. Якщо ви не вважаєте себе винним, ви маєте право викласти свою позицію. Можливо ви йшли через парк додому, можливо ваш пес зірвався з повідця, буває різне.

Ви маєте право скористатися допомогою адвоката. Якщо вам відмовляють та не бажають дочекатися прибуття захисника, обов’язково вкажіть це в протоколі. В деяких випадках (наприклад при адміністративному затриманні) вам зобов’язані надати адвоката.

Перевіряючий повинен роз’яснити вам сутність своїх вимог та ваші права. Що саме та в який спосіб ви порушили, з посиланням на відповідну норму. Уважно читайте що вказано в протоколі, письмово вказуйте свої зауваження. Можете надати додаткові пояснення на окремому аркуші та вказати в протоколі про це, щоб вони були долучені до матеріалів справи.

Пам’ятайте, що злісна непокора законній вимозі поліцейського може потягнути ще на один протокол, а опір — на статтю кримінального кодексу. То ж краще просто ретельно викласти свої зауваження до протоколу.

Хто та як приймає рішення про штраф

Протокол про адмінпорушення складається в двох екземплярах, один залишається у вас, інший направляється в суд за місцем скоєння порушення.

За три дні до розгляду справи вас повинні повідомити про дату та час засідання повісткою. Загалом строк притягнення до адміністративної відповідальності - 3 місяці. Якщо цей термін сплив, вас вже не можуть оштрафувати.

Важливо розуміти, що суд не може знизити суму штрафу, але може звільнити від відповідальності за малозначністю правопорушення (ст. 22 КУпАП). Поки що таких рішень лише 2−3 відсотка. Багато протоколів повертаються судами для доопрацювання, якщо відсутні докази. Частина справ закривається, якщо наприклад, не вірно вказані норми закону, відсутній склад порушення та протоколи складені на неналежних осіб. Але потрібно розуміти що якість складання протоколів буде зростати, та поліцейські з часом виправлятимуть свої помилки. Тож ігнорувати вимоги карантину таки не варто.

На що звернути увагу при оскарженні

Рішення суду можна оскаржити, звернувши увагу апеляційної інстанції на порушення при оформлені адмінпротоколу. Найбільш поширені з них:

• не вказано суть порушення та перелік протиправних дій;

• не роз’яснені права та обов’язки;

• не вказано конкретну норму законодавства про карантинні заходи, яка порушена;

• відсутні докази вчинення адміністративного правопорушення (наприклад, відеозапис);

• не долучені пояснення свідків (якщо вони були);

• допущені порушення інших вимог, передбачених статтею 256 КУпАП щодо змісту адмінпротоколу.

Чи можуть затримати за порушення карантину

Затримувати громадянина для оформлення протоколу за ст. 44−3 КпАП як правило необхідності немає. Але згідно ст. 260 КУпАП адміністративне затримання допускається у випадках, прямо передбачених законами України, основні з яких:

• припинення адміністративних правопорушень, коли вичерпано інші заходи впливу;

• встановлення особи;

• складання протоколу про адміністративне правопорушення при неможливості складання його на місці вчинення правопорушення.

Тривати таке затримання не може більше 3 годин.

Про адміністративне затримання складається протокол, в якому найважливіше — мотиви затримання, які часто не витримують ніякої критики. Крім того, уповноважені на затримання особи можуть ігнорувати частину вимог закону.

Адже згідно зі ст. 261 Кодексу необхідно повідомити про місце перебування особи його родичам і проінформувати центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги, про що робиться відповідний запис у протоколі. Також посадові особи зобов’язані роз’яснити особі, яка вчинила адміністративне правопорушення, його права, що часто теж «забувають» зробити.

При адміністративному затриманні може проводитися особистий огляд, огляд речей, а також здійснюватися вилучення речей і документів. При цьому, особистий огляд може провадитись уповноваженою на те особою однієї статі з особою і в присутності двох понятих тієї ж статі.

Поширені порушення при адміністративному затриманні:

• складання протоколу затримання уповноваженою особою;

• відсутність підпису посадової особи, яка склала протокол;

• відсутність відміток про затримання;

• відсутність підпису затриманого про ознайомлення його з правами;

• відсутність відміток про те, кого і коли повідомлено про затримання;

• порушення термінів повідомлення або взагалі неповідомлення про адміністративне затримання осіб, визначених законодавством;

• відсутність даних про понятих (в разі якщо проводився особистий огляд).

https://nv.ua/ukr/biz/experts/novi-pravila-karantinu-za-shcho-mozhut-vipisati-shtraf-i-yak-oskarzhiti-novini-ukrajini-50080277.html?fbclid=IwAR2wkPc5y6ETEwLpDngAtrS8KfR4ScundIJCaezfiJkjjBjuUzAtHe3iLdY