Evacuation of a car in Kiev is unreasonably expensive - the amount can be disputed and halved

Evacuation of a car in Kiev is unreasonably expensive - the amount can be disputed and halved

Між центральними та  київською владою виникла суперечка щодо розміру оплати, який можуть стягувати з автомобілістів, що порушили правила паркування, за евакуацію їх транспортних засобів. У 2013 році уряд затвердив порядок тимчасового затримання автомобілів, де було визначено і цінник послуги. Але в 2020 році в КМДА вирішили, що інспекція з паркування має законне право самостійно встановити вартість евакуації та  зберігання машин на штраф-майданчиках.UBR.ua попросив юристів оцінити, чия позиція більш правомочна - і чи можуть кияни оскаржувати виписуються їм суми за евакуацію машин.

Позиції сторін

Київські підприємства по евакуації машин, які порушили правила паркування, з середини 2020 року застосовували до автомобілістів тариф в 1270 грн за транспортування транспортних засобів на штраф-майданчик. У той же час спільним наказом МВС, Мінекономрозвитку та Мінфіну від 2013 року було затверджено інші ставки - розмір плати за транспортування ТЗ в ньому прописаний на рівні 600 грн, а зберігання на стоянці - 120 грн / добу в перший тиждень, і 20 грн / добу в наступні. Це стало підставою для Офісу генпрокурора порушити кримінальну провадження щодо керівництва Департаменту транспортної інфраструктури КМДА та інспекції з паркування. Прокуратура вважає, що вони, а також директори трьох приватних фірм по евакуації створили "злочинне об'єднання". Різницю між офіційним розміром штрафу і 1270 грн. фігуранти справи розподіляли між собою, вважає слідство.

Як пояснював UBR.ua один з підозрюваних прокуратурою чиновників, заступник директора Департаменту транспортної інфраструктури Дмитро Рахматуллін, муніципальна влада затвердили вказаний тариф ще в 2020 році. Чиновник упевнений, що КМДА мали законне право самостійно розробити вартість евакуацію. Рахматуллін пояснив, що посилання на наказ МВС, Мінекономіки та Мінфіну про розмір тарифу прописана в постанові 1102, яке визначило порядок тимчасового затримання ТЗ для співробітників Нацполіціі. Інспекція з паркування повинна керуватися іншою постановою - 990- розробленою урядом спеціально для інспекції. У цьому документі немає вимоги застосовувати до порушників конкретний розмір плати. Відзначимо також, що необхідність підвищення послуги з евакуації Рахматуллін пояснює ще й тим, що розроблені урядом прайси були застарілими і економічно невигідними - через них два комунальних підприємства столиці, "Кіевпастранссервіс" і "Центр організації дорожнього руху", зазнали збитків від 0, 5 млн до 1 млн грн, зазначив він.

Детально позиція КМДА: https://ubr.ua/market/auto/v-khha-prokommentirovali-obvinenija-henprokuratury-o-zavyshennykh-shtrafakh-za-evakuatsiju-avto-4006175

Чи можна оскаржити штраф в 1270 гривень

UBR.ua звернувся до адвоката АО Credence Карини Фанштейн, щоб оцінити правочинність позиції сторін та дізнатися, чи могли київська влада самостійно встановити ставку штрафу за порушення паркування. Вона зазначила, що згідно зі спільним наказом міністерств, його норми повинні використовувати не тільки поліцейські. "Прописані в наказі розміри стягнення повинні застосовуватися всіма підприємствами, установами і організаціями, які здійснюють діяльність, пов'язану з доставкою і зберіганням транспортних засобів. Тариф не залежить від суб'єкта, який виявив правопорушення, будь він інспектор або працівник Нацполіціі", - констатувала адвокат. Відносно того, чи можуть автомобілісти, які раніше оплачували штраф в 1270 грн, домогтися повернення переплати або компенсації в судовому порядку, Фанштейн зазначила, що на даний момент такі спроби будуть безпідставними.

Поки стосовно чиновників КМДА триває слідство, будь-які обставини, які призводять обвинувачі, не можуть вважатися доведеними. Однак ті автомобілісти, у яких в даний час ще не закінчився термін оскарження постанові про адміністративне стягнення за порушення правил парковки, мають можливість звернутися до суду і оскаржити таку постанову в рамках адміністративної справи."В якості додаткового підстави потрібно посилатися на необхідність застосування розмірів плати, встановлених наказом міністерств від 2013 року", - пояснила Фанштейн. Оскаржити постанову про адмінпорушення правил парковки можна лише протягом 10 днів з моменту його вручення. З іншого боку, звертаючись з позовом потрібно розрахувати, не перевищать чи судові витрати повернення переплаченої суми за евакуацію. Фанштейн вказує, що при зверненні до суду необхідно сплатити реєстраційний збір і "в більшості випадків понести витрати на правову допомогу". "Ці суми можуть значно перевищити суму штрафів", - вказала Карина Фанштейн.

У свою чергу автоюрист Вадим Володарський вважає, що в цілому український порядок евакуації автомобілів сумнівний з точки зору законності. Згідно підзаконним актам, з водія, що порушив правила паркування,  стягують не адмінштраф (який може бути виписаний окремо), а, по суті, оплату послуги з транспортування та зберігання ТЗ. "Виходячи із закону про захист прав споживачів, таке транспортування не може бути примусовою та здійснюватися без замовлення. Тут є колізія. Тому я б оспорювати не штраф, а сам факт примусового стягнення за незамовлені послугу", - вважає Володарський.

Якщо автомобіль евакуюють безпідставно

Завищені штрафи - не єдине, в чому звинувачують департамент КМДА. У прокуратурі заявляли, що "організована злочинна група" мала "план" по кількості евакуацій в день - щоб його виконувати, їм доводилося встановлювати перед припаркованими машинами знаки "Дорожні роботи". Відзначимо, що згідно з розробленими порядкам, евакуювати можна тільки ті ТЗ, які істотно перешкоджають дорожньому руху, створюють загрозу його безпеці, або займають місця для паркування, призначені для автовласників з інвалідністю. В інших випадках влада може лише заблокувати авто. Коментуючи звинувачення, Дмитро Рахматуллін вказував нам, що відповідні знаки встановлює не інспекція з паркування, а районні служби по експлуатації дорожнього полотна.

Однак навіть якщо провину чиновників слідство доведе, то навряд чи правоохоронці будуть розшукувати власників безпідставно евакуйованого автомобіля. Якщо у власника ТЗ є підозра, що його машину евакуювали, навмисно розмістив поруч знак "Дорожні роботи", то він може звернутися до суду із заявою про вчинення кримінального правопорушення, каже Фанштейн. "Але це не гарантує отримання компенсації", - додала вона. На її думку, в разі неправомірно встановленого знака "Дорожні роботи" автомобілісти мають на оскарження постанови про накладення адміністративного стягнення більше шансів. Але в такому випадку необхідно пред'явити фото- і відеодокази.

https://ubr.ua/market/auto/v-kieve-za-evakuatsiju-avto-brali-1270-hrn-summu-mozhno-osporit-i-snizit-vdvoe-4006264